Conference papers

  • Read our
    Conference Papers
    production

  • 2017

    2017

    1. DE OLIVEIRA, I.; GOMES, A. S. ; BRITO, J. ; MELO FILHO, I. J. . Orquestração De Aprendizagem Em Cenários De Dles. In: CISTI’2017 – 12ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2017, Lisboa. 2017 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2017.
    2. DE OLIVEIRA, I.; MELO FILHO, I. J. ; GOMES, A. S. . Em Direção à Orquestração de Experiências de Aprendizagem em Ambientes de U-Learning. In: CSBC 2017, 2017, SP. 6º Workshop de Desafios da Computação aplicada à Educação (DESAFIE!), Anais do XXXVII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2017), São Paulo – SP, 2017.
    3. QUEIROS, L. M., GOMES, A. S., & de OLIVEIRA, F. K. Learning experiences design: Integration of e-learning environments.  CISTI’2017 – 12ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2017, Lisboa. 2017 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2017.
    4. SEIXAS, L. R.; GOMES, A. S.; MELO FILHO, I. J. Identifying Interaction Strategies in Ubiquitous Learning Environments. CISTI’2017 –  CISTI’2017 – 12ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2017, Lisboa. 2017 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2017.
    5. DOURADO, R.; RODRIGUES, R. L.; CAVALCANTI, J.; GOMES, A. S. Novas possibilidades de avaliação em larga escala na educação básica através do uso de EDM e Learning Analytics. In: 6º Workshop de Desafios da Computação aplicada à Educação (DESAFIE!), Anais do XXXVII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2017), São Paulo – SP, 2017.
    6. SOUZA, H. V. L.; RODRIGUES, R. L.; MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S. Towards the process of identifying the strategies of self-directed learners in ubiquitous environments. CISTI’2017 – 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies, 2017.
    7. SOUZA, H. V. L.; RODRIGUES, R. L.; MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S. The Self-directed Learning in U-Learning Environments: A Preliminary Systematic Mapping. CISTI’2017 – 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies, 2017.
    8. GONCALVES, A. F. D. ; MACIEL, A. M. A. ; RODRIGUES, RODRIGO . Development of a Data Mining Education Framework for Visualization of Data in Distance Learning Environments. In: The 29th International Conference on Software Engineering & Knowledge Engineering, 2017, Pittsburgh, USA. SEKE, 2017.
    9. MELO FILHO, I. J.; SEIXAS, L. R.; GOMES, A. S.; TAVARES, E. L. C.; MELO, R. M.; FELICIANO, F. D. O.Making the informal learning activities support the formative assessment process in CSCL environments. In: 2017 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2017, Lisbon/Portugal: IEEE, 2017. p. 1.
    10. BRITO, J. A. ; AMORIM, R. ; DE SOUZA MONTEIRO, B. ; FILHO, I. J. MELO ; GOMES, A. S. ; DE OLIVEIRA, I. V. P. ; DA ROCHA SEIXAS, L. . Ubiquitous meaningful learning: Practices in the urban context. In: 2017 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2017, Lisbon/Portugal: IEEE, 2017. p. 1.
    11. MELO FILHO, I. J.; SEIXAS, L. R. ; GOMES, A.S. ; TAVARES, E. L. C. ; MELO, R. M. ; FELICIANO, F. D. O. . Beyond the Formal Classroom: How the Service may Capture Informal Learning Activities from PLE to LMS Contexts. In: 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2017, Lisbon/Portugal: AISTI – Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2017. p. 203-205.
    12. BRITO, J. A. ; SEIXAS, L. R. ; MELO FILHO, I. J. ; GOMES, A.S. ; Monteiro, B. S. . Meaningful Learning in U-Learning Environments:An Experience in Vocational Education. In: SLERD’2017 – 2nd International Conference on Smart Learning Ecosystems and Regional Development, 2017, Aveiro. Proceedings of SLERD’2017 – 2nd International Conference on Smart Learning Ecosystems and Regional Development. Aveiro/Portugal: ASLERD (Association for Smart Learning Ecosystems and Regional Development) – University of Aveiro, 2017. p. 31-38.

    2016

    2016

    1. CAVALCANTI, A. G. G. ; GOMES, A. S. ; RODRIGUES, R. L. ; RAMOS, J. L. C. . Apresentação e avaliação de ferramenta de visualização gráfica das interações dos estudantes no ambiente Moodle (a ser apresentado). In: Workshop de Trabalhos de Iniciação Científica e Graduação – WTICGBASE, 2016, Maceió. ERBASE – Escola Regional de Computação Bahia-Alagoas-Sergipe, 2016.
    2. SEIXAS, L. R.; MELO FILHO, I. J. ; GOMES, A. S. Discussão sobre a Adaptabilidade em Ambientes U-learning baseada em Estilos de Aprendizagem. In: XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – DesafIE – 4o Workshop de Desafios da Computação aplicada à Educação, Porto Alegre/RS: Copyright © 2016 da Sociedade Brasileira de Computação, 2016. v. I. p. 626-635.
    3. SEIXAS, L. R.; MELO FILHO, I. J. ; BRITO, J. A. ; GOMES, A. S. Compreensão dos Estilos de Aprendizagem para o Aperfeiçoamento dos Perfis de Usuários em Ambientes U-Learning. In: IV Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2016, 2016, Lisboa/Portugal. Copyright: © 2016 – Instituto da Educação da Universidade de Lisboa, 2016, 2016. v. I. p. 2041-2047.
    4. SEIXAS, L. R.; MELO FILHO, I. J. ; BRITO, J. A. ; GOMES, A. S. Desafios dos Ambientes U-Learning: Compreendendo a Importância entre a Identificação de Perfis de Usuários e a Adaptabilidade. In: IV Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2016, 2016, Lisboa/Portugal. Copyright: © 2016 – Instituto da Educação da Universidade de Lisboa, 2016, 2016. v. I. p. 2063-2066.
    5. SOUZA, H. V. L.; MELO FILHO, I. J.; RODRIGUES, R. L.; GOMES, A. S. O Processo de Autoavaliação em Ambientes Colaborativos e sua Relação com a Mineração de Dados Educacionais. XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2016a.
    6. SILVA, J. C. S.; RAMOS, J. L. C.; RODRIGUES. R. L.; FONSECA, F. D. F.; GOMES, A. S.; SOUZA, H. V. L. Uma abordagem para integração do Moodle com o framework Shiny para Learning Analytics. V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016), 2016.
    7. GONCALVES, A. F. D. ; MACIEL, A. M. A. ; RODRIGUES, R. Development of a Data Mining Education Framework for Visualization of Data in Distance Learning Environments. In: The 29th International Conference on Software Engineering & Knowledge Engineering, 2017, Pittsburgh, USA. SEKE, 2017.
    8. RODRIGUES, R. L.; RAMOS, J. L. C. ; SILVA, J. C. S. ; GOMES, A. S. ; SOUZA, F. F. ; MACIEL, A. M. A. Discovering Level of Participation in MOOCs through Clusters Analysis. In: 2016 IEEE 16th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2016, Austin p. 232.
    9. MACHADO, C. J. R. ; LIMA, B. R. B. ; MACIEL, A. ; RODRIGUES, R. L. . An investigation of students behavior in discussion forums using Educational Data Mining. In: The 28th International Conference on Software Engineering and Knowledge Engineering, 2016. p. 510.
    10. SILVA, J. ; GOMES, A. S. ; RAMOS, J. L. C. ; SOUZA, F. F.; RODRIGUES, R. L. Dificuldades e sugestões para a adoção de Software Público em atividades acadêmicas. In: XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2016, Uberlandia.
    11. RODRIGUES, R. L; SILVA, J. ; RAMOS, J. L. C. ; SOUZA, F. F. ; GOMES, A. S. Uma Abordagem de Regressão Múltipla para Validação de Variáveis de Autorregulação da Aprendizagem em Ambientes de LMS. In: XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2016, Uberlandia.
    12. SOARES, F. ; MACHADO, C. ; DINIZ, D. ; MACIEL, A. ; RODRIGUES, R. L. . Educational Data Mining to support Distance Learning students with difficulties in the Portuguese Grammar. In: XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2016, Uberlandia. p. 956.
    13. ISEPPON, D. ; GOMES, A. S. ; RODRIGUES, R. L. ; RAMOS, J. L. C. ; SILVA, J. . Impact of teaching action on student interaction in virtual learning environments: canonical correlation analysis. In: XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2016, Uberlandia.
    14. RAMOS, J. L. C. ; SILVA, J. ; RODRIGUES, R. L. ; GOMES, A. S. ; SOUZA, F. F. Mapeamento de dados de um LMS para medida de construtos da distância transacional. In: XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2016, Uberlandia.
    15. SILVA, J. ; GOMES, A. S.; RAMOS, J. L. C. ; RODRIGUES, R. L. ; SOUZA, F. F. Análise da efetividade de componente curricular para motivar colaboradores em projetos de Software Público. In: XXII Workshop de Informática na Escola, 2016, Uberlandia. p. 885.
    16. SEDRAZ , J. C. S. ; RAMOS, J. L. C. ; RODRIGUES, R. L. ; GOMES, A. S. ; SOUZA, F. F. ; MACIEL, A. M. A. . An EDM Approach to the Analysis of Students? Engagement in Online Courses from Constructs of the Transactional Distance. In: The 16th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2016, Austin. Proceedings of The 16th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2016.
    17. SILVA, J. ; RAMOS, J. L. C. ; RODRIGUES, R. L. ; SOUZA, H. ; SOUZA, F. F. DE ; GOMES, A. S. Uma abordagem para integração do Moodle com o framework Shiny para Learning Analytics. In: Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2016, Uberlandia.

    2015

    2015

    1. MATIAS, P. H. B. ; OLIVEIRA, F. K. . A experiência do usuário no tablet educacional. In: III Workshop de Trabalhos de Cursos Técnicos da Escola Regional de Computação Bahia – Alagoas – Sergipe, 2015, Salvador. Anais do III Workshop de Trabalhos de Cursos Técnicos da Escola Regional de Computação Bahia – Alagoas – Sergipe. Porto Alegre: SBC, 2015. v. III.
    2. OLIVEIRA, F. K.; GOMES, A. S. A development model of units of learning for multiple platforms. In: 2015 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2015, Aveiro. 2015. 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). v. 2. p. 1-362.
    3. OLIVEIRA, F. K.; GOMES, A. S. Uma revisão sistemática da literatura sobre ferramentas de autoria de IMS-LD. In: XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2015, Maceió. Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2015). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação – SBC, 2015. p. 376-385.
    4. OLIVEIRA, F. K.; MATIAS, P. H. B. . Um relato de experiência docente com o uso do tablet educacional. In: X Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação, 2015, Rio Branco. Anais do X Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação. Rio Branco: IFAC, 2015.
    5. HEVERTON, M.; TEXEIRA, M. M.; SOUZA, H. V. L. ; DE FARIAS, I. H. ; BARBOSA, O. S.; GUILHERME, H.; DA SILVA, B.; DOS SANTOS, E. O.; FARIAS, G.; CRUZ, J. E. L.; DA SILVA, N. M.; MENEZES, W. M. Stewart platforms: Contributions to the learning process in problems of orthopedics. In: 2015 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2015, Aveiro. 2015. 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). p. 1.
    6. TEXEIRA, M. M. ; DE OLIVEIRA, R. F. F.; SUMMER, H.; SOUZA, H. V. L.; CYSNEIROS FILHO, G.; PAIVA, M.; TORRES, I.; DOS SANTOS, W. F.; DE SANTANA, D. A.; PAZZOLINE, H.; SILVA, J. S.; DE LIMA, J. A. The pedagogy of e-learning platforms: Prospects for science teaching. In: 2015 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2015, Aveiro. 2015 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2015. p. 1.
    7. TEIXEIRA, M. M.; SANTOS, W. F.; SOUZA, H. V. L.; BIONE, F. L.; SILVA, J. S.; PAZOLLINE, H.; SANTANA, D. A.; CYSNEIROS FILHO, G.; CRUZ, J. E. L.; LIMA JUNIOR, J. A. Constructing Knowledge with New Information and Communication Technologies. In: International Conference on Education and New Developments – END, 2015, Porto, Portugal. International Conference on Education and New Developments – Proceedings. Lisboa, Portugal: World Institute for Advanced Research and Science (WIARS) Portugal, 2015. v. 01. p. 155-159.
    8. TEIXEIRA, M. M.; SANTOS, W. F.; SOUZA, H. V. L.; TORRES, I.; GONCALVEZ, F. L.; SANTANA, D. A.; MARQUES, N.; PAZOLLINE, H. Online Education: Another Vision About Web Radio. In: International Conference on Education and New Developments – END, 2015, Porto, Portugal. International Conference on Education and New Developments – Proceedings. Lisboa, Portugal: World Institute for Advanced Research and Science (WIARS) Portugal, 2015. v. 01. p. 243-247.
    9. MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S. ; KORHONEN, A. Exploring Possibilities for Teachers Accompany Learners Formatively in Vocational Education and Training (VET): Developing a Service between Educational Contexts LMS and PLE. In: CSCL2015 – 11th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning – Tutorial on CSCL in Vocational Education and Training: The current critical state and future prospects, 2015, Gothenburg. Proceedings CSCL2015 – 11th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning. Gothenburg/Sweden: International Society of the Learning Sciences (ISLS) & University of Gothenburg, 2015.
    10. MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S.; JOYCE, B.; RYYMIN, E.; KORHONEN, A. Integration Service Development of Informal Learning Activities within the Distance Education in Brazil. In: The 2015 Annual Conference of the EU-SPRI Forum, 2015, Helsinki/Finland. Proceedings The 2015 Annual Conference of the EU-SPRI Forum. Helsinki/Finland: VTT Technical Research Centre of Finland, 2015. v. 1. p. 414-418.
    11. SEIXAS, L. R.; DE MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S. Identifying engagement indicators to support educational research. In: 2015 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2015, Aveiro. 2015 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). v. II. p. 1.
    12. BRITO, J. A.; AMORIM, R.; MONTEIRO, B. S.; GOMES, A. S.; DE MELO FILHO, I. J. Effectiveness of practices with sensors in engaging in meaningful learning in higher education: Extending a framework of ubiquitous learning. In: 2015 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 2015, Camino Real El Paso. 2015 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). v. 1. p. 1.
    13. MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S.; KORHONEN, A.; RYYMIN, E. Designing a Service in Distance Education for the Formative Accompaniment between the Educational Contexts LMS and PLE in Technical Education. In: The Finnish- Brazilian Research Seminar, 2015, Hämeenlinna/Finland. Proceedings of The Finnish- Brazilian Research Seminar. Hämeenlinna/Finland: Häme Universityof Applied Sciences – School of Professional Teacher Education, 2015.
    14. BRITO, J. A.; GOMES, A. S.; AMORIM, R. J. R. Effectiveness of Educational Practices trrough the Extension of a Framework Ubiquitous Learning Environment. In: Symposium Doctoral in CISTI’2015 – 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies, 2015, Aveiro/Portugal. Proceedings of 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). Aveiro/Portugal: AISTI – Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2015. p. 355-359.
    15. AMARAL, Y.; MACIEL, A.; RODRIGUES, R. L. Development of a Virtual Assistant for Alerts and Notifications in a Learning Environment. In: XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2015, Maceió. p. 742.
    16. SILVA, R.; RAMOS, J. L. C.; RODRIGUES, R. L.; GOMES, A. S.; FONSECA, A. Mineração de dados educacionais na análise das interações dos alunos em um Ambiente Virtual de Aprendizagem. In: XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2015, Maceió. p. 1197.
    17. AMARAL, Y.; RODRIGUES, R. L.; MACIEL, A.; SOARES, F.; GONÇALVES, A. F. D. Analysis of the linearity relation between the tutors actions and the learners interactions in Distance Education courses. In: XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2015, Maceió. p. 1227.
    18. MORAIS, D. C. S.; FALCÃO, T. P. Processos Participativos de Desenvolvimento de Jogos Digitais em Contextos Escolares. In: 4º DesafIE – Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação – Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2015, Recife. Anais do XXXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – CSBC, 2015.
    19. FALCÃO, T. P.; GOMES, T. C. S.; ALBUQUERQUE, I. R. O Pensamento Computacional Através de Jogos Infantis: uma Análise de Elementos de Interação. In: XVI Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais – IHC 2015, 2015, Salvador. Anais do XVI Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, 2015.
    20. FALCÃO, T. P.; BARBOSA, R. “Aperta o Play!” Análise da Interação Exploratória em um Jogo Baseado em Pensamento Computacional. In: XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2015, Maceió, 2015. p. 419.
    21. GOMES, T.; BARRETO, P.; LIMA, I. R. A.; FALCÃO, T. P. Avaliação de um Jogo Educativo para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional na Educação Infantil. In: IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2015, Maceió, 2015. p. 1349.
    22. LEVAY, P.; FALCÃO, T. P.; DINIZ, J.; SOUZA, R. Uma Experiência de Uso de Jogos Digitais como Ferramentas de Apoio para Aprendizagem de Inglês por Crianças. In: XXI Workshop de Informática na Escola, 2015, Maceió, 2015. p. 207.
    23. ANDRADE, V. L. V. X.; REGNIER, J.-C. Les mesures de tendance centrale et de dispersion dans les manuels scolaires de mathématique du lycée au Brésil et en France. In: 4ème Colloque Francophone International sur l’enseignement de la statistique CFIES2015, 2015, Bordeaux. du 4ème Colloque Francophone International sur l?enseignement de la statistique ? CFIES4 ?2015. Bordeaux: Université de Bordeaux, 2015. p. 233-237.
    24. LOPEZ BELLO, S. E. ; REGNIER, J.-C. . Savoirs statistiques et curriculum scolaire au Brésil. In: 4ème Colloque Francophone International sur l’enseignement de la statistique CFIES2015, 2015, Bordeaux. Actes du 4ème Colloque Francophone International sur l?enseignement de la statistique ? CFIES4 _2015. Bordeaux: Université de Bordeaux, 2015. p. 125-130.
    25. DIAZ, D.; REGNIER, J.-C. Identification d’erreurs de calcul de moyenne chez les étudiants de Master 2 en Sciences Humaines et Sociales. In: 4ème Colloque Francophone International sur l’enseignement de la statistique CFIES2015, 2015, Bordeaux. Actes du 4ème Colloque Francophone International sur l?enseignement de la statistique ? CFIES4 _2015. Bordeaux: Université de Bordeaux, 2015. p. 221-226.
    26. LOPEZ BELLO, S. E. ; REGNIER, J.-C. Statistical knowledge in the school curriculum: studying ways of government. In: Advances in statistics education: developments, experiences and assessments., 2015, Rio de Janeiro. Proceedings of the Satellite conference of the International Association for Statistical Education (IASE). Rio de Janeiro: i©2015 ISI/IASE iase-web.org/Conference_Proceedings.php, 2015.
    27. SILVEIRA, A. C.; TENORIO, R. M.; RÉGNIER, J.C. Transição universidade-mercado de trabalho: as expectativas de estudantes formandos da Universidade Federal da Bahia (UFBA). In: III Seminário Determinantes da Equidade no Ensino Superior: Fatores contributivos para a Eficácia e Equidade Educacional, 2015, Salvador da Bahia. Determinantes da Equidade no Ensino Superior: Fatores contributivos para a Eficácia e Equidade Educacional. Salvador da Bahia: UFBA, 2015.

    2014

    2014

    1. MATIAS, P. H. B. ; OLIVEIRA, F. K. . Análise da experiência do usuário no tablet educacional. In: VII Congresso Infobrasil, 2014, Fortaleza. Anais 2014 do VII Congresso Tecnológico. Fortaleza: Infobrasil, 2014. v. VII. p. 223-228.
    2. FELICIANO, F. D. O.; MELO FILHO, I. J.; MELO, R. M.; CARVALHO, R. S. Investigação sobre os Melhores Validadores de Acessibilidade WEB. In: 9ª Conferencia Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información, 2014, Barcelona/Espanha. Sistemas y Tecnologías de Información – Actas de la 9ª Conferencia Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información & Universidad Ramon LLull – Campus La Salle. Barcelona/Espanha: AISTI (Asociación Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información), 2014. v. II. p. 182-185.
    3. BRITO, J. A.; SILVA, J. C. S.; MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S.; MELO, R. M.; GOMES, A. S. Modelagem da atividade docente com uso de recursos tecnológicos à luz da Teoria da Atividade. In: 9ª Conferencia Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información, 2014, Barcelona/Espanha. Sistemas y Tecnologías de Información – Actas de la 9ª Conferencia Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información & Universidad Ramon LLull – Campus La Salle. Barcelona/Espanha: AISTI (Asociación Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información), 2014. v. II. p. 221-225.
    4. MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S.; CARVALHO, R. S. Acompanhamento formativo no e-learning viabilizados pela integração entre Learning Management Systems e Personal Learning Environments. In: DesafIE – III Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação – DesafiE2014 – XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2014, Brasília. Anais do DesafIE – III Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação – DesafiE2014 -. Brasília: SBC – Sociedade Brasileira de Computação, 2014. v. 01. p. 607-617.
    5. CARVALHO, R. S.; MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S. Dificuldades no Acompanhamento do Discente na Modalidade Blended Learning: Proposta de uma Ferramenta Computacional para Auxiliar o Docente. In: 9ª Conferência Latino-Americana de Objetos e Tecnologias de Aprendizagem – LACLO2014, 2014, Manizales – Colômbia. Anais da 9ª Conferência Latino-Americana de Objetos e Tecnologias de Aprendizagem – LACLO 2014, 2014.
    6. CARVALHO, R. S.; MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S.; TAVARES, E. L. C. Towards the Social Regulation and Feedback as Mediators of Assessment for Learning in Blended Learning. In: Ireland International Conference on Education (IICE-2014), 2014, Dublin. Proceedings Ireland International Conference on Education (IICE-2014). Dublin/Ireland: Copyright © IICE-2014 Published by Infonomics Society, 2014. v. I. p. 41-46.
    7. DE MELO, R. M.; DE OLIVEIRA, F. D. F.; BRITO, J. A.; DE MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S.; GOMES, A. S. Using arduino as pedagogical strategy in learning logic programming. In: 2014 9th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2014, Barcelona. 2014 9th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). v. II. p. 1-134.
    8. SEIXAS, L. R.; GOMES, A. S.; MELO FILHO, I. J.; Rodrigues, R. L. Gamificação como Estratégia no Engajamento de Estudantes do Ensino Fundamental. In: 3º Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE) – 25º Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2014, Dourados/MS. Anais do 25º Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Dourados/MS: XXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2014), 2014. p. 559-568.
    9. MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S.; CARVALHO, R. S.; TAVARES, E. L. C. Formative Accompaniment Border in E-Learning: Integration between LMS and PLE. In: Ireland International Conference on Education (IICE-2014), 2014, Ireland. Proceedings of Ireland International Conference on Education (IICE-2014). Dublin/Ireland: Copyright © IICE-2014 Published by Infonomics Society, 2014. v. I. p. 302-305.
    10. CARVALHO, R. S.; MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S.; MELO, R. M. Regulação Social e Feedback como Mediadores da Avaliação para a Aprendizagem no Blended Learning. In: VIII International GUIDE Conference and the V Symposium on Education and Communication, 2014, Aracaju/SE. Proceedings of VIII International GUIDE Conference and the V Symposium on Education and Communication. Aracaju/Sergipe: Guide Association & UNIT – Universidade Tiradentes, 2014. v. I. p. 176-188.
    11. MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S.; GOMES, A. S. Contextos Educacionais LMS e PLE: Perspectiva de Integração através de um Mecanismo Social para o Acompanhamento Formativo no E-Learning. In: VIII International GUIDE Conference and the V Symposium on Education and Communication, 2014, Aracaju/SE. Proceedings of VIII International GUIDE Conference and the V Symposium on Education and Communication. Aracaju/Sergipe: Guide Association & UNIT – Universidade Tiradentes, 2014. v. I. p. 472-481.
    12. MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S.; TAVARES, E. L. C.; GOMES, A.S. Towards the Formative Accompaniment in E-Learning: Conception of a Social Mechanism Between the Educational Contexts LMS and PLE. In: E-LEARN 2014 – World Conference on E-Learning, 2014, New Orleans/United States. Proceedings of E-LEARN 2014 – World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2014. New Orleans/Lousiana/USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2014. v. I. p. 1330-1339.
    13. MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S.; TAVARES, E. L. C.; AFONSO, A. S. S.; GOMES, A. S. LMS e PLE: Em Direção ao Acompanhamento Formativo no E-Learning. In: III Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2014, 2014, Lisboa/Portugal. Anais do III Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2014. Lisboa/Portugal: Copyright: © 2014 – Instituto da Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 1597-1598.
    14. MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S.; CARVALHO, R. S. Mecanismo social para acompanhamento formativo do e-learning viabilizado pela integração de LMS e PLE. In: Simpósio Doutoral no III Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2014, 2014, Lisboa/Portugal. Anais do III Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2014. Lisboa/Portugal: Copyright: © 2014 – Instituto da Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 1051-1055.
    15. CARVALHO, R. S.; MELO FILHO, I. J.; AFONSO, A. S. S.; GOMES, A. S. Regulação Social e Feedback como Mediadores da Avaliação para a Aprendizagem: Novos Tempos, Grandes Desafios. In: III Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2014, 2014, Lisboa/Portugal. Anais do III Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2014. Lisboa/Portugal, 2014. p. 568-572.
    16. CARVALHO, R. S.; MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S. Acompanhamento do Discente na Modalidade Blended Learning: Uma Ferramenta Computacional para Auxiliar o Docente. In: Simpósio Doutoral no III Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2014, 2014, Lisboa/Portugal. Anais do III Congresso Internacional TIC e Educação – ticEDUCA2014. Lisboa/Portugal: Copyright: © 2014 – Instituto da Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 654-658.
    17. CARVALHO, R. S.; MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S.; ROLIM, A. L. S. Discussão sobre as Tecnologias de Acompanhamento e Avaliação da Aprendizagem no Blended Learning. In: 3º Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE) // VII WAVALIA – Workshop sobre Avaliação e Acompanhamento da Aprendizagem em Ambientes Virtuais, 2014, Dourados/MS. Anais do VII WAVALIA – Workshop sobre Avaliação e Acompanhamento da Aprendizagem em Ambientes Virtuais. Dourados/MS, 2014. p. 223-232.
    18. MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S.; GOMES, A. S.; MELO, R. M.; TAVARES, E. L. C. Introdução de um Mecanismo Social para o Acompanhamento Formativo no E-learning. In: XIX Conferência Internacional sobre Informática na Educação – TISE 2014, 2014, Fortaleza. Anais da XIX Conferência Internacional sobre Informática na Educação – TISE 2014. Fortaleza: Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas, 2014. v. 10. p. 934-939.
    19. CARVALHO, R. S.; MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S. Acompanhamento Individual do Discente: Uma Ferramenta Computacional de Apoio à Regulação Social na Modalidade Blended Learning. In: XIX Conferência Internacional sobre Informática na Educação – TISE 2014, 2014, Fortaleza. Anais da XIX Conferência Internacional sobre Informática na Educação – TISE 2014. Fortaleza: Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas, 2014. v. 10. p. 928-933.
    20. MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S.; GOMES, A. S.; ROLIM, A. L. S. Concepção de um Mecanismo Social para o Acompanhamento Formativo entre os Contextos Computacionais: LMS e PLE. In: 3º Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE) // VII WAVALIA – Workshop sobre Avaliação e Acompanhamento da Aprendizagem em Ambientes Virtuais, 2014, Dourados/MS. Anais do VII WAVALIA – Workshop sobre Avaliação e Acompanhamento da Aprendizagem em Ambientes Virtuais. Dourados/MS, 2014. p. 193-202.
    21. RAMOS, J. L. C.; CAVALCANTI, A. G. G.; SANTOS, N. N.; GOMES, A. S. Mineração e Visualização de Dados Educacionais: Identificação de Fatores que Afetam a Motivação de Alunos na Educação a Distância. In: Workshop de Educação e Informática Bahia-Alagoas-Sergipe(WEIBASE), 2014, Feira de Santana-BA. XIV Escola Regional de Computação Bahia Alagoas Sergipe (ERBASE 2014), 2014.
    22. SILVA, J. C. S.; RAMOS, J. L. C.; GOMES, A. S. Núcleo Temático como Integração entre a Academia e o Portal do Software Público Brasileiro. In: Workshop de Software Livre Bahia-Alagoas-Sergipe (FREEBASE), 2014, Feira de Santana-BA. XIV Escola Regional de Computação Bahia Alagoas Sergipe (ERBASE 2014), 2014.
    23. RAMOS, J. L. C.; SILVA, J. C. S.; RODRIGUES, R. L.; GOMES, A. S. Analysis of students’ expectations and skills in e-learning. In: 9th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2014, Barcelona. 2014 9th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). v. 1. p. 1-136.
    24. RAMOS, J. L. C.; RODRIGUES, R. L.; SILVA, J. C. S.; GOMES, A. S. Analisando Fatores que Afetam o Desempenho de Estudantes Iniciantes em um Curso a Distância. In: XXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2014, Dourados. p. 99.
    25. RAMOS, J. L. C.; GOMES, A. S.; SILVA, R. F. P.; SILVA, J. C. S. Adoção de Blended Learning: verificação do potencial de ampliação na Universidade Federal do Vale do São Francisco. In: XIX Workshop de Informática na Escola (WIE 2014), 2014, Dourados-MS. Anais do XIX Workshop de Informática na Escola (WIE 2014), 2014.
    26. RODRIGUES, R. L.; RAMOS, J. L. C.; SILVA, J. C. S.; GOMES, A. S. A literatura brasileira sobre mineração de dados educacionais. In: Workshop de Mineração de Dados em Ambientes Virtuais do Ensino e Aprendizagem, 2014, Dourados. p. 621.
    27. BRITO, J. A.; GOMES, A. S. ; AMORIM, R. J. R. Modelo de Aprendizagem Baseado em Computação Ubíqua como Prática Pedagógica Inovadora Centrada no Aprendiz. In: DesafIE – III Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação, 2014, Brasília/DF. Anais do DesafIE – III Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação. Brasília/DF: XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2014. p. 702-708.
    28. SANTANA, L. C.; MACIEL, A. M. A.; RODRIGUES, R. L. Avaliação do Perfil de Uso no Ambiente Moodle Utilizando Técnicas de Mineração de Dados. In: XXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2014, Dourados. p. 269.
    29. MACIEL, A. M. A.; L. RODRIGUES, R. L.; CARVALHO, E. C. B. Desenvolvimento de um Assistente Virtual Integrado ao Moodle para Suporte a Aprendizagem Online. In: XXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2014, Dourados. p. 382.
    30. ADEODATO, P. J. L.; SANTOS FILHO, M. M. ; RODRIGUES, R. L. Predição de desempenho de escolas privadas usando o ENEM como indicador de qualidade escolar. In: XXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2014, Dourados. p. 891.
    31. FIRMO, D. C. A. ; GONDIM, H. S. M. ; PONTUAL FALCÃO, T. . Alunos como protagonistas na construção do conhecimento: uma experiência prática na disciplina de IHC. In: WEI – XXII Workshop sobre Educação em Computação, 2014, Brasília. Anais / XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Porto Alegre: SBC, 2014. p. 1559-1568.
    32. PONTUAL FALCÃO, T. P.; SANTOS, R. ; RODRIGUES, A. ; SILVA, P. H. B. Corpo e Mente: uma Análise Educacional e de Usabilidade da Interação Corporal em Jogos de Videogame. In: XIII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, 2014, Foz do Iguaçu. Anais do XIII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, 2014.
    33. LOPEZ BELLO, S. E. ; REGNIER, J.-C. . Langage, subjectivité et pratique: qu?appelle-t-on réalité en éducation mathématique ?. In: 66 CIEAEM – La Commission Internationale pour l?Etude et l?Amélioration de l?Enseignement des Mathématiques, 2014, Lyon. Mathematiques et réalités. Palermo: G.R.I.M. – Gruppo di Ricerca sull’Insegnamento/Apprendimento delle Matematiche, 2014. v. 24. p. 325-327.

    2013

    2013

    1. OLIVEIRA, F. K.; ALVES, W. M. S. . Análise da usabilidade de sistemas operacionais para dispositivos móveis usando Android e Windows Phone. In: VIII Congresso Norte Nordeste de Pesquisa, 2013, Salvador. Anais do VIII Congresso Norte Nordeste de Pesquisa. Salvador: EDUFBA, 2013.
    2. TEIXEIRA, M. M.; FARIAS JUNIOR, I. H.; RODRIGUES, C. M. O.; SOUZA, H. V. L. The Interfaces of Web Radio ? State of the Art, Comparisons, Interactivity and Education. In: XIII Congreso Internacional IBERCOM – Comunicación, Cultura e Esferas de Poder., 2013, Santiago de Compostela. Libro de Actas. XIII Congreso Internacional Ibercom. Santiago de Compostela: AssIBERCOM / AGACOM, 2013. v. 01. p. 3975-3989.
    3. MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S.; MELO, R. M.; FELICIANO, F. D. O.; BRITO, J. A.; GOMES, A. S. Interface distribuída para discussão de vídeo com chat em grupo no ensino profissional: Explorando a aprendizagem colaborativa no ensino da eletricidade. In: CISTI’2013 – 8ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2013, Lisboa – Portugal. Anais da CISTI’ 2013 – 8ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação & ISEGI – Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação da Universidade Nova de Lisboa. Lisboa – Portugal: AISTI – Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2013. v. 01. p. 831-837.
    4. FELICIANO, F. D. O.; MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S.; ATHAYDE JUNIOR, F.; MELO, R. M.; FELICIANO, D. O. Tabela de Verificação de Acessibilidade (TVA) como aliada no provimento de acessibilidade em homepages.. In: CISTI’2013 – 8ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2013, Lisboa – Portugal. Anais da CISTI’ 2013 – 8ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação & ISEGI – Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação da Universidade Nova de Lisboa. Lisboa – Portugal: AISTI – Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2013. v. 02. p. 260-265.
    5. PERRIS, P. A. R. ; RODRIGUES, R.; GOMES, A. S. Concepção de ferramentas de percepção, representando dados do fluxo de atividades discentes em ambiente colaborativo de aprendizagem. In: XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2013.
    6. RODRIGUES, R. L.; PERRIS, P. A. R. ; GOMES, A. S. Percepção do uso de jogos integrados ao LMS Amadeus. In: XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2013.
    7. RODRIGUES, R. L.; DE MEDEIROS, F. P. A. ; GOMES, A. S. Modelo de Regressão Linear aplicado à previsão de desempenho de estudantes em ambiente de aprendizagem. In: XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2013.
    8. VIDAL, E.; GOMES, A. S.;VELOSO, F.; ALVES, S. V. L. . Análise da prática docente com rede social educativa na disciplina de Programação Orientada a Objeto. In: II Congresso Brasileiro de Informática na Educação – XIX Workshop de Informática na Escola, 2013, São Paulo. Anais do WIE 2013, 2013. p. 12-20.
    9. REGNIER, J.-C.; Ag Almouloud, Saddo ; GRAS, R. . Introduction de l’Analyse Statistique Implicative. Cadre théorique et applicatif pour l’exploration sémantique et non symétrique des données. In: ASI7 – 7° coloquio internacional sobre Analise Estatistica Implicativa, 2013, São Paulo (SP). Analyse Statistique Implicative. Cadre théorique et applicatif pour l’exploration sémantique et non symétrique des données. São Paulo: PUC-São Paulo, 2013. p. 3-9.

    2012

    2012

    1. OLIVEIRA, F. K.; OLIVEIRA, O. S. Rede Social Educacional. In: 4º Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação: comunidades e aprendizagem em rede, 2012, Recife. Anais Eletrônicos do 4º Hipertexto. Recife: Pipa Comunicação, 2012. v. 3. p. 1-16.
    2. PINTO, A. C. C. ; OLIVEIRA, F. K. ; OLIVEIRA, O. S. ; PINTO, R. C. C. ; SILVA, R. N. . JOGOS EDUCATIVOS COMO FERRAMENTA DIDÁTICA E FACILITADORA NA APRENDIZAGEM DO ALUNO EM SALA DE AULA. In: VII Congresso Norte e Nordeste de Pesquisa e Inovação, 2012, Tocantins. Anais do VII Connepi. Tocantins: Connepi, 2012. v. VII. p. 1-8.
    3. OLIVEIRA, F. K.; ABREU, K. F. ; OLIVEIRA, O. S. EXPERIÊNCIAS COM REDES SOCIAIS EDUCACIONAIS. In: 3º Colóquio de Hipertexto – CHIP, 2012, Fortaleza. Anais do 3º Colóquio de Hipertexto: ferramentas digitais e ensino, 2012. v. 3. p. 17-24.
    4. TEIXEIRA, M. M.; FARIAS JUNIOR, I. H.; RODRIGUES, C. M. O.; SOUZA, H. V. L. The Interfaces of Web Radio ? State of the Art, Comparisons, Interactivity and Education. In: XIII Congreso Internacional IBERCOM – Comunicación, Cultura e Esferas de Poder., 2013, Santiago de Compostela. Libro de Actas. XIII Congreso Internacional Ibercom. Santiago de Compostela: AssIBERCOM / AGACOM, 2013. v. 01. p. 3975-3989.
    5. MELO FILHO, I. J.; GOMES, A. S. ; CARVALHO, R. S. Design de estilos de interação multiplataforma baseados em contexto para ambientes virtuais de ensino. In: Symposium Doctoral in 7ª Conferência Ibérica de Sistemas y Tecnologias de Informacion, 2012, Madrid – Espanha. Anais do CISTI 2012 – 7ª Conferência Ibérica de Sistemas y Tecnologias de Informacion. Madrid – Espanha: Iberian Association for Information Systems and Tecnologies & Polytechnic University of Madrid, 2012. v. 01. p. 1391-1394.
    6. CARVALHO, R. S. ; GOMES, A.S. ; MELO FILHO, I. J. . Estilos de interação inteligentes para a prática de avaliação em AVE. In: Symposium Doctoral in 7ª Conferência Ibérica de Sistemas y Tecnologias de Informacion, 2012, Madrid – Espanha. Anais do CISTI 2012 – 7ª Conferência Ibérica de Sistemas y Tecnologias de Informacion. Madrid – Espanha: Iberian Association for Information Systems and Tecnologies & Polytechnic University of Madrid, 2012. v. 01. p. 1400-1403.
    7. BRITO, J. A. ; MELO FILHO, I. J. ; CARVALHO, R. S. ; MELO, R. M. ; GOMES, A.S. . Engajamento em atividades assíncronas na modalidade de ensino a distância: requisitos de interfaces colaborativas. In: CISTI 2012 – 7ª Conferência Ibérica de Sistemas y Tecnologias de Informacion, 2012, Madrid – Espanha. Anais do CISTI 2012 – 7ª Conferência Ibérica de Sistemas y Tecnologias de Informacion. Madrid – Espanha: Iberian Association for Information Systems and Tecnologies & Polytechnic University of Madrid, 2012. v. 01. p. 271-276.
    8. FELICIANO, F. D. O. ; MELO FILHO, I. J. ; CARVALHO, R. S. ; MELO, R. M. . Aplicação da Tabela de Verificação de Acessibilidade (TVA) para avaliação de sites acessíveis: Avaliando a acessibilidade de sites educacionais no Brasil. In: CISTI 2012 – 7ª Conferência Ibérica de Sistemas y Tecnologias de Informacion, 2012, Madrid – Espanha. Anais do CISTI 2012 – 7ª Conferência Ibérica de Sistemas y Tecnologias de Informacion. Madrid – Espanha: Iberian Association for Information Systems and Tecnologies & Polytechnic University of Madrid, 2012. v. 01. p. 1165-1170.
    9. COSTA, L. A. ; Oliveira, F. C. S. ; BRITO, J. A. ; TRIGO, L. N. A ; BARROS, E. N. S. . Analisando Processadores Superescalares: Estudo de Caso baseado na aplicação Anagram do SPEC95 Benchmarks (Little-Endian). In: Anais do WSCAD-WEAC 2012, 2012, Petrópolis. WEAC – Workshop sobre Ensino em Arquitetura de Computadores, 2012.
    10. RODRIGUES, R. L.; MACIEL, A. M. A. ; CARVALHO FILHO, E. C. B. . Desenvolvimento de uma ferramenta para a produção de mídias utilizando personagem animado com síntese de voz. In: 28º Brazilian Symposium on Informatics in Education – SBIE, 2012, Rio de Janeiro. Desenvolvimento de uma ferramenta para a produção de mídias utilizando personagem animado com síntese de voz, 2012.
    11. RODRIGUES, R. L.; OLIVEIRA, A. M. C. A. ; GARCIA, V. C. . Um Mapeamento Sistemático para Problem Based Learning aplicado à Ciência da Computação. In: CBIE – Workshop de Informática na Escola, 2012, Rio de Janeiro. Workshop de Informática na Escola, 2012.
    12. MACIEL, A. M. A. ; RODRIGUES, R. L. ; BARROS, P. ; CARVALHO FILHO, E. C. B. . Designing speech based interfaces. In: 11th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, 2012, Porto Alegre. IHC ’12 Companion Proceedings. Porto Alegre: ACM Digital Library, 2012. p. 59.
    13. ARAÚJO GOMES, C. R.. A gestão da sala de aula pelo professor que ensina matemática nos anos iniciais: formação e ação docente. In: 3o SIPEMAT – Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2012, Fortaleza. Anais do 3o SIPEMAT. Fortaleza: Editora Universidade Federal do Ceará, 2012. v. 1.
    14. PONTUAL FALCÃO, T.; HIRAFUJI NEIVA, D.; OLIVEIRA, E. Bada Internship: Developing Learners Skills Through Problem-Based Learning and Agile Methods Within a Work Environment. In: The 15th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education – CATE 2012, 2012, Napoli. Proceedings of the 15th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, 2012.
    15. FRUTUOSO, M. N. M. A. ; ACIOLY-REGNIER, N. M. ; REGNIER, J.-C. . Les Technologies de l’Information et de la communication: impacts sur l’activité enseignante en France et au Brésil. In: Colloque scientifique international portant sur les TIC en éducation: bilan, enjeux actuels et perspectives futures, 2012, Montreal. Lles TIC en éducation: bilan, enjeux actuels et perspectives futures. Montreal QC Canada: Centre de Recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante, 2012. p. 354-359.

    2011

    2011

    1. DAVID, P. B. ; FREIRE, R. S. ; OLIVEIRA, F. K. . Dialogicidade na Formação Online de Professores de Matemática. In: XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2011, Aracaju. Anais do 17º CIAED – Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, 2011. v. XXII. p. 71-80.
    2. OLIVEIRA, F. K.; ROCHA, E. A. . Suporte educacional por meio de múltiplas plataformas. In: Congresso InfoBrasil 2011, 2011, Fortaleza. Anais do III Congresso Tecnológico InfoBrasil 2011. Fortaleza: Infobrasil, 2011.
    3. TEIXEIRA, MARCELO M. ; HONÓRIO DE FARIAS JUNIOR IVALDIR ; RODRIGUES, CLEYTON MARIO DE OLIVEIRA ; SOUZA, H. V . L. . The Interfaces of Web Radio ? State of the Art, Comparisons, Interactivity and Education. In: XIII Congreso Internacional IBERCOM – Comunicación, Cultura e Esferas de Poder., 2013, Santiago de Compostela. Libro de Actas. XIII Congreso Internacional Ibercom. Santiago de Compostela: AssIBERCOM / AGACOM, 2013. v. 01. p. 3975-3989.
    4. MELO FILHO, I. J.; CARVALHO, R. S. ; MELO, R. M. ; BRITO, J. A. ; GOMES, A.S. . Percepção social na aprendizagem online: identificando requisitos para o LMS Amadeus. In: CISTI’2011 – 6ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2011, Chaves – Portugal. Actas da CISTI’2011 – 6ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação. Chaves – Portugal: CopyRight 2011 – AISTI (Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação), 2011. v. 01. p. 209-214.
    5. BRITO, J. A. ; CARVALHO, R. S. ; MELO FILHO, I. J. ; MELO, R. M. ; LATORRE, A. S. L. ; GOMES, A. S. Blog como ferramenta colaborativa na interação em aulas presenciais: investigando a aceitação dos alunos de formação técnica. In: CISTI’2011 – 6ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2011, Chaves – Portugal. Actas da CISTI’2011 – 6ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação. Chaves – Portugal: CopyRight 2011 – AISTI (Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação), 2011. v. 01. p. 465-468.
    6. MELO, R. M. ; MELO FILHO, I. J. ; CARVALHO, R. S. ; BRITO, J. A. . Suporte computacional para a análise e diagnóstico ambiental: um estudo de caso para construção de mapas temáticos. In: II EATI ? II Encontro Anual de Tecnologia da Informação, 2011, Frederico Westphalen/RS. Anais do II EATI ? II Encontro Anual de Tecnologia da Informação. Frederico Westphalen/RS, 2011.
    7. CARVALHO, R. S. ; MELO FILHO, I. J. ; Vidal, T. C. ; MELO, R. M. ; GOMES, A.S. . Integração entre o sistema de gestão acadêmica e o sistema de gestão da aprendizagem: Identificando necessidades e prototipando requisitos favoráveis a prática docente. In: III Simpósio de Computação Aplicada, 2011, Passo Fundo/RS. Anais do III Simpósio de Computação Aplicada. Passo Fundo/RS: UPF – Universidade de Passo Fundo, 2011.
    8. BRITO, J. A. ; MELO FILHO, I. J. ; CARVALHO, R. S. ; MELO, R. M. ; GOMES, A.S. . Engagement in Activities in asynchronous distance education – collaborative interfaces requirements. In: 9th International Computer-Supported Collaborative Learning Conference, 2011, Hong Kong – China. CSCL2011 Conference Proceedings – Copyright 2011 International Society of the Learning Sciences, Inc -. Hong Kong – China: University of Hong Kong – Faculty of Education – Centre of Information Technology and Education, 2011.
    9. BRITO, J. A. ; MELO FILHO, I. J. ; CARVALHO, R. S. ; MELO, R. M. ; GOMES, A.S. . Interfaces colaborativas para atividades assíncronas em fórum de discussão. In: 22º SBIE – Simpósio Brasileiro de Informática na Educação & 17º WIE – Workshop de Informática na Escola, 2011, Aracaju/SE. Anais do 22º SBIE – XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação & 17º WIE – Workshop de Informática na Escola. Aracaju/SE: Universidade Federal de Sergipe, 2011.
    10. BONFIM, T. M. S. F ; RAMOS, Jorge Luis Cavalcanti ; RAMOS, R. A. ; LEAL, B. G. ; CORREIA, F. P. . Padrão para Validação de Entrada de Dados de Usuários. In: XI ERBASE – Escola Regional de Computação Bahia-Alagoas-Sergipe, 2011, Salvador-BA. ERBASE 2011, 2011.
    11. RODRIGUES, R. L.; MOITA, F. M. G. S. C. ; FERREIRA, D. S. . Prototipagem de um quadro interativo utilizando técnicas hand tracking para ambientes de realidade aumentada. In: 17º Congresso Internacional de Educação a Distância – ABED, 2011, Manaus. 17º Congresso Internacional de Educação a Distância – ABED, 2011.
    12. RODRIGUES, R. L.; MOITA, F. M. G. S. C. ; COSTA, A. L. P. O. . Análise da utilização de ferramentas de LMS em curso de ciências biológicas na modalidade a distância. In: 17º Congresso Internacional de Educação a Distância – ABED, 2011, Manaus. 17º Congresso Internacional de Educação a Distância – ABED, 2011.
    13. ARAÚJO, L. F.; ACIOLY-REGNIER, N. M. ; GOMES, C. R. A. A metacognição no ensino da álgebra: contrato didático e práticas pedagógicas. In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, 2011, Recife. Anais da XIII CIAEM – IACME. Recife: EDUMATEC, 2011.
    14. CORDEIRO, R. M. A. ; ARAÚJO GOMES, C. R. . Análise do processo de formação de professores para o ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental em uma instituição federal da cidade de Recife. In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, 2011, Recife. Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. Recife: EDUMATEC, 2011.
    15. FALCÃO, J. T. R; CLOT, Y. Moving from a monological theoretical perspective of emphasis on the. In: ISCAR Congress, 2011, Roma (Itália). ISCAR INTERNATIONAL CONFERENCE 2011. Roma (Itália): ISCAR, 2011. p. 87-89.